Pytania i odpowiedzi

Poszczególne pakiety lekcji zawierają materiał o różnym stopniu zaawansowania, który został oznaczony cyframi od 0 (dla zupełnych nowicjuszy) do 4 (dla osób, które uczą się ostatniej części podstawowej sekwencji).

Naukę stylu Chen Tai Chi Chuan, w oparciu o lekcje wideo najlepiej rozpocząć w takiej samej kolejności jak robimy to na grupowych zajęciach stacjonarnych w Akademii Dao. Podana kolejność nauki stosowana jest również w innych szkołach stylu Chen Tai Chi Chuan.

Cały powyższy materiał zawarty jest w dwóch pakietach:

Ćwiczenia zawarte w pakiecie "Podstawy Tai Chi cz. II" zwykle są wprowadzane stopniowo, równolegle z rozpoczęciem nauki sekwencji, ale zwykle przed rozpoczęciem nauki drugiej połowy części II sekwencji Lao Jia Yi Lu.

Powyższy materiał zawarty jest w 52 lekcjach wideo. Dokładne przerobienie wszystkich 52 lekcji może zająć co najmniej rok (nauka w umiarkowanie szybkim tempie). Biorąc pod uwagę bogaty instruktaż oraz czas potrzebny na praktyczne wdrożenie poznanej wiedzy, materiały wideo mogą być pomocne podczas samodzielnego treningu w ciągu kilku kolejnych lat.

Lekcje prowadzi Adam Wypart, instruktor Tai Chi z ponad 25-letnim doświadczniem. W zakładce O autorze dowiesz się więcej o mnie, moim doświadczeniu w praktyce i nauczaniu Tai Chi Chuan.
Nauczany jest tradycyjny styl rodziny Chen, według przekazu Wielkiego Mistrza Chen Xiaowang (spadkobiercy stylu rodziny Chen). Autor lekcji szkoli się również u innych przedstawicieli stylu Chen: Mistrza Wang Haijun (linia przekazu Mistrza Chen Zhenglei), Mistrza Chen Ziqiang (linia przekazu Mistrza Chen Xiaoxing) oraz Mistrza Jana Silberstorff'a (linia przekazu Wielkiego Mistrza Chen Xiaowang). Niektóre ćwiczenia prezentowane w dodatkowych materiałach (Qigong) pochodzą ze stylu rodziny Yang.
Większość darmowych materiałów wideo dostępnych w internecie najczęściej jest tylko prezentacją (pokazem). Ćwiczenia lub sekwencje demonstrowane są zwykle tylko z jednej, czasem dwóch stron. Ponadto, czas trwania takich materiałów jest wielokrotnie, zwykle kilka - kilkadziesiąt razy (!) krótszy niż czas, w którym przeciętna osoba jest w stanie opanować prezentowany materiał na zajęciach stacjonarnych z instruktorem. Ogólnodostępne materiały wideo bardzo często są niemal pozbawione istotnego z punktu widzenia osoby początkującej komentarza. Brak również ćwiczeń stopniowo wprowadzających w naukę bardziej złożonych ruchów. Innym istotnym problemem pojawiającym się przy korzystaniu z ego typu wideo jest brak wyczucia ile materiału należy lub warto poznać (zapamiętać) podczas jednej sesji treningowej.

W przypadku lekcji wideo dostępnych na platformie LekcjeTaiChi.pl prezentacja ma miejsce z wielu stron (5 kierunków). Czas trwania lekcji i ilość powtórzeń danego ćwiczenia jest podobna do ilości powtórek jaką wykonujemy na zajęciach stacjonarnych i która umożliwia zapamiętanie ćwiczenia. Lekcje zawierają bogaty komentarz, omówienie przebiegu ruchu i istotne szczegóły, zarówno na etapie nauki technik jak i podczas kolejnych powtórzeń poznanego materiału. Każda bardziej złożona technika jest nauczana stopniowo, w rozbiciu na "czynniki pierwsze": ruchy samych rąk, kroki, pracę tułowiem itd. Dopiero po zapoznaniu się z elementami składowymi następuje połączenie wszystkiego w jedną całość. Każda lekcja wideo zawiera określoną ilość materiału, którą przeciętna osoba jest w stanie przyswoić sobie podczas jednego treningu. W kolejnych lekcjach następuje utrwalenie i (auto)korekta wcześniej poznanego materiału oraz wprowadzenie kolejnych ćwiczeń.
Ćwiczenia i instruktaże zawarne w lekcjach wideo stanowią świetny fundament pod dowolny cel praktyki. Materiały wideo mogą być wystarczające w przypadku gdy celem treningu jest aktywność fizyczna, poprawa sprawności czy utrzymanie dobrego albo poprawa stanu zdrowia. W przypadku treningu pod kątem samoobrony (sztuki walki) konieczny będzie nie tylko odpowiedni trening z partnerem, ale również głębsza korekta postaw, struktury i ruchu dokonywana regularnie, bezpośrednio przez kwalifikowanego nauczyciela.
• Lekcje są dostępne tylko przy sprawnie działającym łączu internetowym.
• Do skorzystania z lekcji wideo niezbędna jest przeglądarka internetowa: Chrome, Safari, Opera, Firefox lub Internet Explorer oraz dostęp do internetu. Poleca się używanie najbardziej aktualnej wersji przeglądarki. Użytkownicy systemu Linux do odtwarzania lekcji w postaci filmów wideo (VOD) mogą potrzebować dodatkowych wtyczek.
• Uruchomienie lekcji wymaga zalogowania się do serwisu, dlatego konieczna jest włączona obsługa tzw. ciasteczek (cookies) w przeglądarce internetowej.

Polecam odtwarzanie lekcji na jak największym ekranie, np. telewizorze. W przypadku wyświetlania lekcji na odbiornikach TV może być potrzebny kabel HDMI łączący odbiornik TV z komputerem. Szczegółowe wymagana są zawarte w zakładce Zasady korzystania z platformy VOD.
Dostęp do lekcji otrzymasz do 5 minut od chwili zakupu w przypadku płatności przez system szybkich przelewów - Przelewy24. Gdy wybierzesz płatność tradycyjnym przelewem bankowym dostęp następuje zwykle na koniec dnia, w którym nastąpiło zaksięgowanie wpłaty na koncie.
Tak, można zrezygnować z zakupu w terminie do 30 dni od chwili zakupu. Wystarczy wysłać email z krótką informacją i nr konta, na które ma nastąpić zwrot pieniędzy. Szczegóły zawarte są w zakładce Regulamin sklepu internetowego.
Platforma VOD LekcjeTaiChi.pl posiada bezpieczne, szyfrowane połączenie (certyfikat SSL). Twoje dane są bezpieczne, nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące polityki bezpieczeństwa zawarte są w zakładce Polityka Prywatności.
Jest to umowna klasyfikacja stopnia zaawansowania nauczanego materiału, ułatwiająca zorientowanie się od jakich pakietów należy zacząć naukę. Klasyfikacja ta nie ma nic wspólnego z tzw. "Pięcioma poziomami nauczania" opisywanymi przez WM Chen Xiaowang.
To zależy od lekcji oraz kursu (pakietu). Lekcje trwają przeciętnie od ok. 40 do 60 min., rzadko dłużej. Trzeba do tego doliczyć minimum 10-20 min. na samodzielne powtórki w trakcie lekcji. Każda lekcja składa się zwykle z dwóch lub trzech filmów.
Z reguły nie będzie to potrzebne gdyż lekcje przygotowane są w taki sposób, że po wielokrotnej prezentacji i szeregu wspólnych powtórzeniach (podglądając prowadzącego na ekranie) można z powodzeniem zapamiętać ruchy i dalej kontynuować samodzielne powtórki. Niektóre osoby mogą czasem mieć potrzebę powtórnego zobaczenia ćwiczeń, w takim przypadku konieczne będzie cofniecie filmu.
Różne artykuły i informacje na temat Tai Chi Chuan dostępne są między innymi na naszej stronie www.dao.pl Warto korzystać z bezpłatnego biuletynu Dao e-zin, darmowych kursów oraz działu teoria - zasady Taijiquan a także innych zakładek tegoż serwisu.
W czasie trwania lekcji podawana jest minimalna liczba powtórzeń, umożliwiająca zapamiętanie ćwiczenia / ruchu przez przeciętnie uzdolnioną osobę. W większości przypadków wskazana jest, i może być konieczna większa liczba powtórzeń w celu zapamiętania i utrwalenia prawidłowego przebiegu ruchu. Zwykle 30 i więcej powtórzeń jednej techniki pod rząd sprawia, że znacząco lepiej rozumiemy przebieg ruchu i możemy go skorygować. W początkowym etapie nauki taka ilość powtórzeń może być trudna do wykonania, dlatego można zacząć od 10-15 powtórek wykonywanych w np. dwóch seriach z krótką przerwą.
Dzieci mogą brać udział w rozgrzewce. Jest w niej zawarte wiele różnych ćwiczeń ogólnorozwojowych dla każdego. Część techniczna zwykle jest dla młodych osób zbyt trudna i nieco nudna.
W naszej Akademii nie prowadzimy zajęć dla osób w wieku poniżej 13-14 lat i wydaje się, że podobna granica ma sens także w przypadku korzystania z lekcji wideo. Wynika to z faktu, że młodsze osoby zazwyczaj nie są w stanie dłużej skupić się na określonym zadaniu. Dzieci posiadają znacznie więcej energii dlatego powinny uprawiać dyscypliny bardziej dynamiczne. Nie ma natomiast górnej granicy wieku. Każdy, kto jest w stanie się poruszać może ćwiczyć Tai Chi.
Ćwiczenia prezentowane w lekcjach wideo są dla zdecydowanej większości osób bezpieczne. Niektóre ćwiczenia prezentowane w lekcjach wideo mogą się okazać dla pewnych osób zbyt wyczerpujące (lub niebezpieczne) dlatego przed podjęciem treningu należy skonsultować się z lekarzem - specjalistą od medycyny sportowej. Uwaga ta dotyczy głównie ćwiczeń prezetowanych w podczas niektórych, bardziej dynamicznych rozgrzewek. Użytkownik powinien zrezygnować z wykonywania ćwiczeń, co do których ma przeciwwskazania zdrowotne lub uzna je za niebezpieczne.
Nie ma większych przeciwwskazań poza świeżo przebytym zawałem serca oraz chorobami i zaburzeniami psychicznymi oraz niektórymi neurologicznymi. Osoby nadpobudliwe mogą mieć trudności z koncentracją, co może być utrudnieniem w opanowaniu nauczanego materiału. Jeśli chodzi o układ kostno-stawowy to poważne schorzenia stawu kolanowego mogą stanowić przeciwwskazanie do wykonywania niektórych ćwiczeń (zwłaszcza przyjmowania niskich pozycji). Są także pewne sygnały świadczące o tym, że przeciwwskazaniem mogą być także pewne poważne schorzenia przewodu pokarmowego. Dotyczy to sytuacji gdy wzmożona perystaltyka jelit wpływa na pogorszenie stanu zdrowia.
W zależności od lekcji będziesz potrzebować różną ilość wolnego miejsca. Minimalnie wystarczy prostokąt o wymiarach 1,5 x 2 m - w przypadku ćwiczeń podstawowych, a maksymalnie 1,5 x 3-4 m, w przypadku nauki sekwencji. Oczywiście im więcej wolnego miejsca tym lepiej, będziesz w stanie wykonać wtedy np. więcej kroków pod rząd.
Tradycyjnie nie ćwiczy się przy muzyce, zwłaszcza w okresie nauki, ponieważ powoduje to rozproszenie uwagi. W przypadku gdy jesteś w stanie samodzielnie powtarzać poznane wcześniej ćwiczenia i skupić się na nich, możesz ćwiczyć przy delikatnej muzyce.
Każdą lekcję lub film możesz odtwarzać dowolną ilość razy. Aby robić postępy staraj się jednak wykonywać jak najwięcej samodzielnych powtórek, zwłaszcza wtedy, kiedy jest to sugerowane w materiale wideo. Pamiętaj, że zbyt długie zatrzymanie się na jakieś lekcji może Cię rozleniwić. Czasem trzeba pójść z materiałem dalej, mając być może poczucie niedosytu, że nie udało się w pełni opanować poznanych ruchów. Lepsze zrozumienie i wyższe umiejętności wykonania ćwiczeń podstawowych pojawiają się wtedy gdy angażujemy się w naukę trudniejszych technik. Po pewnym czasie zdecydowanie warto wrócić do wcześniej przerobionych lekcji aby uzupełnić wiedzę i w oparciu o zdobyte własne doświadczenia zobaczyć coś więcej.
Najkorzystniej dla Ciebie będzie jeśli potraktujesz lekcje wideo jak udział w normalnym treningu stacjonarnym, który odbywa się zwykle w określony dzień i o ustalonej godzinie. A zatem najlepiej:

1) Wyznacz dzień (dni) tygodnia, w które zamierzasz ćwiczyć.
2) Zarezerwuj odpowiednią ilość czasu. Każda lekcja ma informację o czasie trwania treningu. Trzeba do tego doliczyć co najmniej 10-20 min. na samodzielne powtórki w trakcie lekcji.
3) Zapewnij spokój i przestrzeń w miejscu gdzie zamierzasz ćwiczyć. Wyłącz lub wycisz urządzenia mobilne, TV, radio itp. Poinformuj domowników, że jesteś zajęty / zajęta i żeby nikt ci nie przeszkadzał.
4) Ubierz się w luźny strój nie krępujący ruchów. Warto założyć tenisówki na cienkiej, płaskiej podeszwie.

Największą przeszkodą w osiągnięciu satysfakcjonujących wyników jest niewystarczająca samodyscyplina i zpominanie o treningu. Warto więc skorzystać z opcji przypomnień o treningu wysyłanych na skrzynkę email, zwłaszcza w początkowym okresie nauki.
Należy użyć formularza kontaktowego lub wysłać wiadomość na adres adam@lekcjetaichi.pl opisując dokładnie występujący problem.
Nie oferujemy i w przyszłości nie będziemy oferować nagrań na płytach DVD.
Każda lekcja jest dostępna w wersji o różnej rozdzielczości: SD (640 x 360 px) oraz HD (1280 x 720 px). Ze względu na charakter lekcji nie zalecamy odtwarzania materiału na ekranach o szerokości mniejszej niż 640px.
Tak, przewidujemy również utworzenie lekcji z nieco bardziej zaawansowanym materiałem.